sobota 7. februára 2009

Akožekonkurencia na Slovensku

Denník SME uvádza v článku o nižších cenách automobilov (http://ekonomika.sme.sk/c/4297872/skodovku-kupite-lacnejsie-pre-krizu.html) informáciu o obchodnej "stratégii" slovenských obchodníkov: „V uplynulých rokoch veľmi dobre vychádzala importérom áut stratégia zvyšovania marže bez toho, aby im klesol predaj."

Že sa nejedná len o "stratégiu" obchodníkov s automobilmi, ale že to je "stratégia" prakticky všetkých slovenských obchodníkov bolo dlhodobo zrejmé: napriek dlhodobo posilňujúcej korune ceny tovarov neklesali, hoci zákonite mali. Zvyšovanie sily ekonomiky kompletne "prežrali" obchodníci.

Taká je "stratégia" slovenských obchodníkov.
Človek až žasne, aký strategický dokáže byť slovenský obchodník.
Keď ide o žmýkanie peňazí za každú cenu. A na doraz. A za odpad pýtať ceny najvyššie.

No a tak sme sa dostali do stavu, kedy je väčšina cien tovarov na Slovensku vyššia ako na západe a to pri podstatne nižšej kúpnej sile Slovákov.

Slováci sú z neznámych a nepochopiteľných príčin presvedčení, že tu funguje konkurenčný boj. Lebo "veď máme viac značiek obchodov a to je teda asi musí byť ten konkurenčný boj".
Slovákom stačí naplnenie určitých vonkajších znakov, a už sú presvedčení, že "to je ono".


A práve táto neuveriteľná vlastnosť Slovákov umožňuje slovenským obchodníkom uzavrieť medzi sebou kartel a najchudobnejším predávať za najvyššie ceny.

Ako z toho von?
No čúl buj múdry.

Netuším.
Slovákom stále stačí všetko 'akože'.
Akožedemokracia, akožespravodlivosť, akožezdravotníctvo, akožepolitici no a aj akožekonkurencia.

Cesta zarúbaná.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára